Internetul s-a tot populat cu influenceri virtuali în ultimii 5 ani. Dacă nu era destul de greu să răzbaţi ca influencer într-o lume cu o concurenţă acerbă şi din ce în ce mai puţine principii, acum trebuie să te lupţi pentru like-uri / inimioare şi cu influencerii digitali.
Ce este un influencer virtual?
Influencerii virtuali sunt „vedete” digitale (non-umane) care devin din ce în ce mai populare. Sunt complet fictivi şi au în spate armate de artişti digitali care creează imaginile pe care le postează pe profilurile lor.
Brands like this!
Pentru că influencerii umani pot fi nesiguri pentru brandurile care vor să îşi promoveze produsele prin intermediul lor, influencerii virtuali s-au dovedit o investiţie excelentă pentru că limitează riscurile. Un influencer virtual nu poate ieşi din scenariu sau nu poate avea probleme în viaţa personală. Influencerii virtuali pot fi oriunde şi oricând, fotografiaţi în orice mod iar personalităţile lor pot fi adaptate pentru a se potrivi cu valorile brandului pe care îl reprezintă, reflectând în acelaşi timp personalitatea perfectă a publicului în faţa urmăritorilor lor. Un ambasador de brand perfect!
Influenceri de toţi banii!
La nivel global, piaţa influencerilor este o industrie de miliarde de dolari, cu unele previziuni foarte ambiţioase, care sugerează că ar putea creşte la 15 miliarde de dolari în următorii câţiva ani. Ţinând cont că cheltuielile la nivel mondial pentru inteligenţa artificială ar putea creşte la peste 35 miliarde de lire sterline, nu este greu de imaginat cum companiile care amestecă cele două discipline ar putea câştiga un trăi decent.
Autenticitate: Care este diferenţa dintre un robot fals şi un om real dar perfect editat?
Atunci când echipele de artişti digitali crează un influencer virtual se folosesc de:
- tehnici de ascultare socială,
- cercetări asupra gusturilor şi atitudinilor pieţei sale ţintă,
- instrumente precum IBM Watson’s Tone Analyzer
pentru a crea un personaj care să le îndeplinească cerinţele, determinând vârstă, sexul, tonul vocii şi estetica pentru a se potrivi oricărui public pe care vor să îl atingă.
Personalitatea din spatele influencerului digital este construită pe această fundaţie de date de către scriitori care îşi imaginează poveştile din viaţa influencerului, copilăria lui şi motivaţiile acţiunilor sale. Apoi se folosesc software-uri de procesare a limbajului natural pentru a genera răspunsurile influencerului virtual sau postările de pe Instagram. Între timp, fiecare imagine a influencerului este inserată cu atenţie în fotografii existente, astfel încât personajul în cauză să poată apărea acolo unde este nevoie.
Partea întunecată a influencerilor virtuali
Pentru moment, costul ridicat al creării unui influencer virtual eficient poate fi prohibitiv. Trebuie să randezi totul şi să creezi întregul univers mental al personajului: toate amintirile, gândurile, opiniile şi aşteptările.
În plus, aceşti influenceri virtuali au avut cel mai mare succes pe Instagram: o platformă estetică şi aspiraţională. Ceea ce nu este neapărat o evoluţie pozitivă pentru sănătatea mintală, deoarece pot avea forme corporale idealizate şi se conformează standardelor de frumuseţe nerealiste.
O altă îngrijorare este legată de etica utilizării unui influencer virtual. E ca şi cum problemele legate de social media şi impactul ei în societate (trolling, ştiri false, informaţii false, probleme care ne afectează psihologia şi democraţia, etc.) s-ar tripla. Imaginaţi-vă cum ar fi să intraţi în contact în social media cu personaje controlate de guverne sau indivizi cu idei radicale care să vă prezinte lucruri complet neadevărate.
Cine sunt cei mai cunoscuţi influenceri virtuali?
Lil Miquela (Miquela Sousa), lansată pe Instagram de compania Brud în 2016, este cea mai bătrână influenceriţă CGI. Are 19 ani, „trăieşte” în Los Angeles, are acum 2.7 milioane de urmăritori pe Instagram dar o găsiţi şi pe Youtube, Twitter sau TikTok.
@lilmiquela What’s Polar Express? ##ReplyToComments ##NopeYup ##CheckYourVibe
♬ Nope Yup – Lil Skeet
Lil Miquela câştigă aproximativ 10 milioane de euro pe an din contractele de publicitate. Promovează branduri ca Samsung, Prada sau Chanel, a acordat interviuri marilor reviste de lifestyle şi lansează periodic noi piese muzicale pe care lunar, aproximativ 80.000 de oameni le ascultă pe Spotify sau propriile colecţii fashion.
Lil Miquela a funcționat timp de doi ani înainte de a dezvălui publicului ceea ce este de fapt.
Shudu Gram – creată în 2017 de artistul și fotograful Cameron-James Wilson, a fost concepută cu ideea diversificării modelului în minte. Spre deosebire de Miquela, Shudu este doar un model și este primul model virtual din domeniu. Asta n-a împiedicat-o să fie muza Rihannei pentru marca ei de cosmetice Fenty Beauty, să adune peste 200 de mii de urmăritori pe Instagram și să aibă o reputație considerabilă în lumea modei. Shudu a fost primul dintr-un trio de modele digitale create pentru casa de modă Balmain.
Creatorul lui Shudu, fotograful Cameron-James Wilson, a dezvăluit de la început faptul că Shudu este rezultatul activității sale în 3D Art.
Koffi Gram – creat cu aceeași tehnologie ca și ceilalți influenceri virtuali, Koffi ar trebui să fie jumătatea mai bună a lui Shudu. Koffi este cel mai recent influencer virtual și înca nu se știu prea multe despre el, dar a câștigat peste 12.000 de urmăritori de la apariția sa pe Instagram.
Brenn Gram, un alt model de culoare creat de Cameron-James Wilson, încasează aproximativ 1,5 milioane de euro pe an, în ciuda publicului său destul de redus pe Instagram (aproximativ 3.000 de urmăritori). Corpul ei a fost conceput într-un spirit de diversitate de către creatorul ei.
Blawko22 – creat în 2019 de aceeași echipă ca Lil Miquela și Bermuda, Blawko este un personaj puțin atipic – influencerii virtuali fiind în principal feminini și ordonați. Blawko22 a venit să răstoarne tiparele. Cu tatuaje, fața parțial ascunsă, atitudinea rock și uneori provocatoare, a câștigat rapid peste 150 de mii de adepți pe Instagram și aproape 500 de mii de abonați pe YouTube.
Este foarte activ pe rețelele de socializare și lucrează alături de multe mărci de lux precum Versace sau Burberry. La fel ca Miquela, el apare adesea în postările sale cu personaje publice reale sau cu însăși Miquela.
Bermuda – adusă în vizorul publicului ca fiind responsabilă pentru hacking-ul lui Lil Miquela, Bermuda este o altă idee Brud. Bermuda a trecut de la lupta cu Miquela în 2017, la prietenia cu ea în aprilie 2019. Este foarte diferită de Miquela când vine vorba de stil, etnie și puncte de vedere politice.
Dacă sunteți interesați să țineți pasul cu drama, asigurați-vă că o urmăriți pe Instagram.
Noonoouri – este influencerul virtual care seamănă cel mai mult cu ceea ce este – un personaj 3D. Noonoouri este drăguță, curioasă, ecologistă, vegană, „couture„, a apărut online în 2018 și este una dintre influențele virtuale cu o creștere rapidă pe Instagram. Cu peste 360.000 de mii de urmăritori, ea a obținut un contract cu KKW și a fost chiar prezentată ca ambasador al Dior Cosmetics. Colaborează cu marci importante precum Gucci, Dior sau Yves-Saint-Laurent și chiar a apărut într-una dintre reclamele Dior pentru un nou ruj, în locul lui Nathalie Portman.
Noonoouri și-a făcut debutul și în Orientul Mijlociu, pe coperta Harper’s Bazaar Arabia, purtand o creatie exclusive Zuhair Murad. Deși Noonoouri „traiește” la Paris, creatorul ei, Joergz Zuber, locuiește în Germania.
Imma – cu o estetică K-Pop și o influență japoneză, Imma este un influencer virtual care a devenit o senzație globală. Ea a fost creată în 2018 de o companie japoneză de tehnologie (CG ModelingCafe) prin transpunerea capului animat 3D pe un corp și pe un fundal din viața reală. Imma își ia numele din cuvântul japonez ima care înseamnă „acum„. La fel ca pentru mulți dintre omologii ei de influență virtuală, asemănarea ei cu un om real este neobișnuită și îi lasă pe mulți confuzi.
Imma are peste 200 de mii de fani pe TikTok şi peste 260 de mii de fani pe Instagram. Recent, IMMA a primit un nou contract: a devenit imaginea, ca influencer tip CGI (computer generated imagery), a unui nou magazin IKEA din Tokio.
@imma.tokyo 🔫🔫 ##syncchallenge ##bangbangbang ##あたしcgらしい
♬ original sound – Noor Afshan
Detaliile hiper-realistice al feței lui Imma s-ar datora faptului că la proiect lucrează şi femei inginere. Aparent, doar femeile care se machiază pot înțelege exact ce detalii ar perfecționa aspectul feței.
Imma nu este însă deloc neobișnuită în Japonia. Fiind o țară obsedată de manga și anime, să admire frumusețea virtuală le vine destul de firesc japonezilor.
Laila Blue – creată în 2018, Laila are 25 de ani, trăiește în Dubai și se identifică drept jumătate franceză, jumătate libaneză. Este absolventă de AUD, după ce a studiat Motion Graphics și lucrează ca social media manager pentru un spațiu de artă pop-up din Al Quoz. Postează imagini în locații pitorești din Dubai și recomandă restaurante și cafenele celor 1.000 de followers de până acum. Pe deasupra, Laila a apărut pe coperta revistei Grazia din Orientul Mijlociu – ceea ce reprezintă o realizare imensă pentru orice influencer.
Deocamdată, nu există nicio indicație dacă Laila este modelată după creatorul ei. Ceea ce știm este că ea este „concepută pentru a face oamenii să pună la îndoială realitatea lumii virtuale”.
Binxie – a început să posteze pe Instagram în mai 2019 și are în prezent 83.6k followers. Deși nu există multe informații despre ea, știm că este prietenă cu Aliza Rex – o altă influenceriță CGI care a debutat în 2019 – și a ajuns pe Pământ de pe planeta E88.
Atât Binxie, cât și Aliza folosesc eticheta #notahuman și nu par să facă parte din aceeași gașcă CGI ca Miquela și co.
Liam Nikuro – o altă companie japoneză, 1Sec, este responsabilă pentru Liam Nikuro – o vedetă J-pop de tip jet-set, creată de Hirokuni Genie Miyaji ca să vă fure inima. Cu o față ca a lui Justin Biebers, dar mai asiatic,
Liam Nikuro, se dorește a fi mai mult decât „marioneta scenaristului”. Compania furnizează în prezent o voce pe care Liam o poate folosi în primul său single și are un plan de afaceri pentru personaj, care va include parteneriate de marketing, precum și venituri mai convenționale din cariera muzicală a lui Liam.
Imaginile sunt create prin suprapunerea unui cap complet CG, pe un corp filmat în acțiune live. Liam are acum 15.000 de followeri pe Instagram și colaborează cu branduri precum Valentino, Off White sau Acne Studios. Îl găsiţi pe Liam şi pe Twitter.
Aba Wils – model, dansatoare și primul influencer virtual al Africii.
Ana Tobor – primul influencer virtual din România. Ana are 20 de ani, un stil vestimentar colorat, este pasionată de digital şi design, este hyper conectată la nou. Ea este vocea digitală a unei generaţii screen native, este un curator de experienţe şi un shift în paradigma de gândire în marketing. Ana Tobor îşi va expune online stilul de viaţă şi gândurile, va susţine cauze şi se va alătura campaniilor şi proiectelor brand-urilor cu care rezonează ca stil şi valori.
Brand-uri care si-au creat propriul influencer virtual
Daisy by YOOX – este activă pe Instagram, interancționând cu followerii companiei italiene de retail. Daisy a fost concepută inițial pentru aplicația de styling virtual, dar în 2019 a preluat contul Instagram. Până în prezent, contul are peste 486.000 de urmăritori și este în creștere.
Colonel Sanders – KFC a introdus recent un nou colonel Sanders pe conturile de social media pentru a promova Dr. Pepper. Personajul a fost conceput pentru a „strica” vastul ecosistem de influenceri, care include nanoinfluenceri, kidfluenceri și petfluenceri.
Xinhua (China) a introdus anul trecut o prezentatoare de știri virtuală, spunând că „poate funcționa 24 de ore pe zi”. Coca-Cola și Louis Vuitton au folosit personaje de jocuri video în reclamele lor. Soul Machines, o companie fondată de animatorul digital premiat cu Oscar, Mark Sagar, a produs profesori generați pe computer care răspund elevilor umani. YouPorn a intrat și el în joc cu Jedy Vales, un avatar care promovează site-ul și interacționează cu utilizatorii săi.
Topul câştigurilor realizate de influencerii virtuali CGI, doar pe Instagram
În fața acestei concurențe sporite, „influencerii reali” nu au de ales decât să ofere conținut de calitate mai bună și să își fidelizeze abonații.
Cea mai bună sursă de informații (pe care am găsit-o) despre influencerii virtuali este VirtualHumans.org – asta dacă vreţi să aprofundaţi fenomenul.
Bonus:
2Performant lansează împreună cu IAB România primul Cod de bune practici în influencer marketing. O premieră pentru România, lansarea acestui Cod este realizată cu susținerea IAB Spania și în colaborare cu Consiliul Român pentru Publicitate, Avocatoo și Social Smarts.